Friday, February 26, 2010

Artikel Pilihan : RM100 juta, Wan Azizah tolong tutup mulut...


By : Jebat

Senario politik negara jelas sudah menemui persimpangan. Fitnah maha dahsyat dekad ini, alaf baru tahun 2010, tahun siber.

SATU sikap yang merosakkan persaudaraan dan perpaduan umat Islam ialah 'suka membawa mulut', mereka-reka serta menambah cerita buruk, malah melaga-lagakan orang sehingga kisah yang pendek menjadi panjang.

Ia juga disebut menabur fitnah atau 'namimah' iaitu memburukan orang kepada khalayak melalui saluran media massa (cetak atau elektronik) dengan tujuan menimbulkan kebencian dan permusuhan terhadapnya.

Semalam, Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir memfailkan saman fitnah RM100 juta terhadap Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan tiga yang lain berhubung artikel yang disiarkan oleh akhbar bulanan parti itu, Suara Keadilan.

Zambry menamakan Dr Wan Azizah selaku pemegang jawatan dalam PKR, timbalan presiden Dr Syed Husin Ali yang juga ketua editor Suara Keadilan, penerbit akhbar berkenaan, Pelita Koridor Sdn Bhd, dan pencetak Suara Keadilan, Percetakan NPK Sdn Bhd sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutannya, beliau berkata edisi akhbar itu bertarikh 29 Dis 2009 hingga 5 Jan 2010, bertajuk "Zambry Disyaki Pengganas - Gagal masuk ke Amerika Syarikat" mengandungi perkataan berunsur fitnah yang palsu, tidak berasas dan disiarkan dengan berniat jahat.

Beliau menegaskan bahawa beliau tidak dihalang daripada memasuki Amerika Syarikat, malah sebenarnya dibenarkan masuk ke negara itu serta diberikan pengiktirafan yang sesuai dengan kedudukan beliau sebagai Menteri Besar Perak.

Katanya lawatan beliau ke Amerika Syarikat mendapat liputan meluas media dan defendan telah menyiarkan kata-kata berunsur fitnah itu dengan sengaja.

Zambry berkata perkataan berunsur fitnah itu telah melukakan perasaannya dengan begitu mendalam, mencemarkan dengan teruk reputasi awam, peribadi dan politiknya serta membawa kepada skandal awam, kebencian dan penghinaan.

Katanya perkataan berunsur fitnah itu juga dirancang bagi mempersendakan kedudukan beliau sebagai Menteri Besar Perak dan disiarkan dalam halaman utama di belakang akhbar itu untuk lebih menarik perhatian pembaca serta mengakibatkan kerosakan maksimum dan aib kepada dirinya.

Perkataan berunsur fitnah itu difahami bertujuan membawa maksud bahawa beliau seorang yang disyaki sebagai pengganas, terbabit dalam kegiatan keganasan dan disenaraikan dalam pangkalan data pengganas serta tidak layak menjadi Menteri Besar Perak dan menjawat jawatan awam, katanya.

Beliau menuntut gantirugi RM100 juta, termasuk gantirugi teruk dan gantirugi teladan, faedah lapan peratus setahun dan juga injunksi bagi menghalang defendan daripada menyiarkan perkataan berunsur fitnah itu atau sebarang perkataan berunsur fitnah yang serupa terhadapnya.

Segala cakap-cakap yang berbaur iri hati dan fitnah itu jika di teliti di keluarkan oleh puak pembangkang jelas menunjukkan mereka hanya menabur fitnah tanpa ada data atau maklumat yang tepat bagi menyokong hujah-hujah mereka itu.
Jangan nak membuat fitnah ? Tunjukkan pada umum bagaimana mereka tahu mengenai hal ini. Jika cakap kosong siapa pun boleh cakap! RM 100 juta, tolong tutup mulut sikit....


Sumber : http://jebat2010.blogspot.com/

Nota : Hari ini medan menabur fitnah terlalu banyak. Dengan perkembangan teknologi, semakin mudah pula mengadakan berita palsu, fitnah dan segala celaan, dengan cepat tersebar ke seluruh ceruk rantau. Cukup dengan memasukkannya ke dalam Internet atau blog, semudah itulah manusia berbuat dosa dan semudah itu juga umat Islam boleh bersatu dan berpecah belah.

Sepatutnya kita perlu bertanggungjawab atas apa yang ditulis, diucap dan disebar, bukannya menulis, bercakap dan menyebarkan berita mengikut sesedap hati tanpa di selidiki.

4 comments:

Arif Omar said...

padan muka mereka ini. baru dia tahu. dia orang ingat zambry ini bodoh kot

Anonymous said...

Semalam saya ada baca Paper Keadilan terbaru ada 2 isu yang haprak bangang. Tajuk utama ditulis dari Rusnizam otak mandul.Ada ke dia cakap BN yang sengaja liwat-liwat kan kes nuar aljuburi.Langsung tak tulis pasal peguam tunda yang nak minta tunda udah lah nak layan lelebih buang masa jer otak mandul ni
Isu kedua WanAzizah dlm komentar meja presiden Sebelum tu dia pun mula le merapu pasal teori konspirasi basi.Kak Jijah siap pantun laie bunyi pantun nye cam ni
ORANG MUDA PAKAI TANJAK,
LAGI TAMPAN BERAKHLAK LAH IA,
LANGKAH PANGLIMA USAH TERLAJAK,
KELAK PENGLIMA GELAR PADANYA ( 2X )
meh Pok Cik pun nak balas pantun Ajijah ni
pantun 5 kerat yo..
ORANG MUDA SEDANG MEMBAJAK
(nak membajak pun password kena ingat eei!!!!)
SAMBIL MEMBAJAK PAKAI KY JELLY,
LANGKAH PANGLIMA SUDAH TERLAJAK,
KELAK PENGKHINAT BANGSA GELAR DIBERI,
ITULAH DIA ANWAR AL-JUBURI (5X)
alahai jijah mah sape nak berpantun bole kirim kat sinih!!!!

YANG GAMBI said...

Salam bro, sudah terlalu lama kepimpinan UBN menelan segala fitnah mereka..... apa salahnya sesekali diberi pengajaran...

Mokthar said...

Tu lah lain kali nak buat Fitnah ke laporan bohong ke kan dah kena dengan DS Zambry.Sepatut nya KDN dah haramkan surat kahbar yang tiada nilai nya kepada rakyat itu bolih diketegori surat fitnah patut diharamkan terus.UBN harus tegas dalam hal ini kuasa ada dalam tangan jangan sampai rakyat jadi susah kerana surat kahbar fitnah ini(KEADILAN/HARAKAH SIAL)

Sabtu, 2009 April 11

UCAPAN PENGHARGAAN DARI PERAK KHUSUS BUAT BLOGGER PERJUANG NEGARA.
Assalamualaikum,Salam sejastera kepada semua blogger perjuang negara.Alhamdullialh..syukur ke Hadrat Illahi kerana dengan izin dan limpah kurnia-nya kita telah berjaya mengharungi pahit getir serta susah payah menghadapi Pilihan Raya Kecil P 059 Bukit Gantang dan ianya telah berakhir dengan selamatnya.Mengambil kesempatan ini, saya Sekupangdua dan rakan-rakan di Perak, kami; YB Zainol, Hamdan Taha, Tn. Hj Amiruddin, Tn. Hj Zairun, Sayuti, Ahmad Kamal, Kepala Perang, Afden dan semua blogger-blogger di Perak,MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH DAN PENGHARGAAN KAMI YANG TIDAK TERHINGGA kepada semua blogger perjuang negara terutamanya barisan Blogger Pembela Negara (BPN), Penembak-Tepat, waadat, GOMO, Bomoh, Pisau, GAP, Analisa Ringan, Bro Jinggo, Rajahmas, Mamak Haji, Accordblack, Gotahlantun, Medan Info, Faizalrohban, Senapang Patah, Gavamali, Abemie, Tamin Sari, Ayor Lemuju, pembela wira dan teristimewa buat AbangTuah, Apai, Pisau, Sahabat Gunung, ParpuKari serta himpunan bloggers perak, Doremon, Yeop Perak, Taipingmali, Kuntakinte, Shamuddin Aulfahmi, Barisan KAMI, Meorblack, Kepala Perang, Perak Bangkit, AntiPKR dan lain-lain (yg mana tak tersebut tu harap maaf, terlalu ramai kalau nak disebut semua..tapi percayalah anda juga ternasuk dalam geng wira negara) yang sentiasa gigih berjuang membantu jentera PRK BN di Perak. Read More