Monday, February 16, 2009

Bila Anak Bapak Bersuara, Mukhriz Mulakan di Kedah dulu bukan di Perak ~ Malaysiakini


Oleh Saiful Malek Muda

CALON Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Datuk Mukhriz Mahathir nampaknya tidak pandai bermain politik ketika suasana politik Negeri Perak kusut ekoran permainan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Pas dan DAP.

Tiba-tiba dia (Mukhriz) membuat perlawaan supaya Pas bergabung dengan Barisan Nasional (BN) bagi menyelesaikan krisis yang melanda politik negeri itu.

Malangnya, apabila Pas tidak memberi apa-apa respon dari kenyataan atau perlawaannya itu, dia mengulanginya sekali lagi kononnya apabila tiada jawapan bermakna Pas sedang memikirkannya secara mendalam.

Mukhriz ni siapa sebenarnya dia? Kenapa dia bertindak mewakili BN membuat perlawaan ini? Tahukah dia bahawa Pas sebenarnya sudah dipelawa untuk bermuzakarah dengan Umno (BN) sejak sekian lama tetapi Pas bukannya sebuah parti yang rasional ketika ini. Mereka lebih rela bersekongkol dengan DAP daripada mengadakan pergabungan dengan BN.

Kalau Mukhriz benar-benar mahu memainkan peranan supaya Pas bergabung dengan BN, mulakan langkah itu di Kedah. Jika boleh, sebagai Ahli Parlimen Jerlun, mulakanlah di Jerlun kerana permulaan ini lebih bermakna daripada bercakap dengan tujuan nak tunjuk pandai, kerana dia berkeinginan menjadi Ketua Pergerakan Pemuda Umno.

Pas adalah sebuah parti yang sudah tersesat jauh. Guru mereka ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim. Mereka sudah mentarbiyah para pengikut mereka bahawa Pas dengan Umno mempunyai dasar yang jauh sangat bezanya. Maka, untuk bergabung, bekerjasama atau bermuzakarah, mereka nampak mereka lebih selesa jika bergabung dengan DAP an PKR.

Kata mereka dalam tarbiyahnya, tidak salah jika kita bersatu dengan mana-mana 'musuh politik' kita, dengan tujuan membunuh musuh yang lebih gagah. Maknanya, Pas hanya mahu menggunakan DAP dan PKR untuk 'membunuh BN' dan selepas berjaya (mudah-mudahan tidak akan berjaya sampai bila-bila), mereka akan tinggalkan DAP dan PKR atau mereka akan bunuh kedua-dua parti ini pula.

Mukhriz sepatutnya sedar, dia tidak perlu membuat perlawaan itu. Mukhriz juga sepatutnya sedar, apabila Pas tidak melayan perlawaannya itu, kerana Pas tahu Mukhriz bukanlah orang yang layak untuk mengeluarkan kenyataan atau cadangan mengenai penggabungan. Kecualilah, Mukhriz sudah merasakan dia adalah Ketua Pemuda Umno Malaysia yang bertaraf Naib Presiden Umno, mahu memulakan langkah pergabungan.

Adalah lebih baik bagi Mukhriz, jika dia benar-benar mahu memujuk 'orang di luar sana' termasuk Pas, DAP dan PKR supaya bergabung dengan Umno, langkah pertama yang boleh dia buat ialah 'mempelawa' bapanya, Tun Dr. Mahathir Mohamad masuk Umno semula. Kalau yang dalam 'kandang' sendiri pun terlepas, kenapalah Mukhriz gatal-gatal nak buat kerja besar, mempelawa Pas pula supaya bergabung dengan BN.

Pemimpin Pas, adalah pemimpin yang 'tertutup pemikirannya'. Janganlah bercakap apa-apa dengan mereka kerana mereka mempunyai 'kitab' mereka sendiri. Jika tidak, mustahil Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengeluarkan 'fatwa' mengatakan – jika PKR masuk BN, hina. Jika BN masuk PKR, mulia!

Kalau diterjemahkan kata-kata Nik Aziz itu, bermaksud Mukhriz mengajak Pas menjadi hina kecualilah Mukhriz bercadang menjadi mulia dengan dia sendiri menawarkan dirinya menyertai Pas kerana kata Nik Aziz kalau BN masuk PKR, mulia.

Hari ini, bekas MB Perak, Ir Mohamad Nizar Jamaluddin sudah dilihat sebagai manusia angkuh hasil pengeluaran 'kilang Pas'. Dia bukan sahaja bercakap ikut sesuka hatinya terhadap Umno dan BN, termasuk Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir, dia juga sudah memilih untuk 'sembah derhaka' kepada Paduka Seri Sultan Perak.

Tidak hairanlah, Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mencadangkan supaya anugerah dan gelaran yang pernah diberikan kepada Mohamad Nizar dipertimbangkan untuk ditarik balik. Malahan, Khairy turut mencadangkan Mohamad Nizar dibuang daerah kerana penderhakaannya itu.

Kalau dalam kotak fikiran Mukhriz masih tertanam rasa percaya bahawa Pas sedang menimbangkan cadangan dan pelawaannya itu, bererti Mukhriz memang 'budak mentah' dalam arena politik tanahair. Dia bercakap kerana dia yakin cadangannya itu akan mendapat liputan media. Padahal, dia tidak membuat kajian terlebih dahulu, parti mana yang dipelawanya itu.

Hari ini, orang Pas di Perak lebih rela berbaring atas jalanraya kerana mempertahankan Datuk Ngeh Koo Ham yang juga Pengerusi DAP. Tiada seorang pun ahli DAP atau penyokong DAP yang sanggup hadir ke Kuala Kangsar untuk menunjukkan kebiadapan mereka kepada Istana Perak.

Tugas DAP itu sudah diserahkan kepada pengikut dan penyokong Pas. Kalau Mukhriz benar-benar mahu melihat Pas bergabung dengan BN, mulakan langkahnya mengadakan majlis bersama Pas di Jerlun dan kemudiannya memulakan langkah di Kedah terlebih dahulu. Kedah lebih kecil jika dibandingkan dengan Perak. Kedah negeri di mana datangnya Dr. Mahathir dan tempat Mukhriz bertanding dalam pilihan raya.

Mudah-mudahan, selepas ini, Umno tidak lagi mempunyai seorang 'jurucakap' yang tidak ada kualiti macam Mukhriz ini. Cadangan dan pelawaannya itu memalukan Umno dan BN sebenarnya. Bekas Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Perak, Datuk Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali sendiri pernah berkata, beliau sendiri sudah memulakan 'perundingan' dengan Pas di Perak tetapi disebabkan Pas sebenarnya sedar lebih mudah mereka 'makan' DAP daripada makan BN, maka mereka bergabung dengan DAP dan menolak pelawaan Tajol Rosli.

Kalau Mukhriz tidak ada idea untuk bercakap dalam soal politik Perak dan tidak ada kemampuan untuk mengajak kawan-kawan bangkit menunjukkan rasa tidak puashati dengan kebiadapan parti-parti pembangkang terhadap Paduka Seri Sultan Perak, lebih baiklah kalau dia 'menjahit mulutnya'.

Kalau dia diam, mungkin orang anggap dia cerdik tetapi bila dia bercakap, orang tahu siapa sebenarnya dia dan paras mana tahap pemikirannya!

3 comments:

PARPUKARI said...

BRO, AKU TAU KAU KJ PUNYA ORG, TAPI JANGAN AB\NGGAP DATO MUKHRIZ NI KUARNG CERDIK, KALAU NAK NAIKKAN PEMIMPIN KAU SUKA PUN JANGAN LA BUAT MACAM NI....NI AKU NAK SHARE ADA ORG POSTING KAT BLOG AKU NI..

Contributed by KeRIS
Nampaknya keadaan dalam negara khususnya di negeri Perak agak 'sesak' pada mutakhir ini. Disebalik 'kesesakan' yang berlaku, kita telah menerima berita dan pengumuman yang bersejarah bahawa BN telah diperkenankan oleh Sultan Perak untuk menubuhkan kerajaan negeri di Perak.

Namun disebalik keghairahan dan kegembiraan yang dikecapi oleh rakyat dan ahli BN, terdapat beberapa perkara yang mungkin terselindung. Secara tiba-tiba penulis terfikirkan sesuatu yang begitu menakutkan sebagaimana 'ketakutan' yang melanda pakatan rakyat pada waktu ini. Maaf sekiranya tulisan ini merencatkan 'perayaan' rakan-rakan semua.

Di saat 'perayaan' BN di Perak, kita seolah-olah terlupa akan kelibat 2 orang yang mungkin menantikan satu 'perayaan' peribadi yang lebih besar lagi. Dimana pak lah dan khairy? Setakat ini pak lah hanya muncul mengumumkan nama mb baru. khairy? Dimana raja 'enter frame' Malaysia ini? Pertanyaan ini sedikit sebanyak merencatkan suasana 'perayaan' penulis. Ajaib benar bila khairy tak keluar dalam tv dan akhbar.

Adakah ini sebenarnya satu komplot untuk menjahanamkan Najib? Perlu diingat, 4 orang 'pemain utama' ini tak mustahil akan melakukan sesuatu yang lebih hebat lagi. Mungkin saja salah seorang daripada mereka akan membuat 'pengakuan' atau 'dibuktikan' meminta atau menerima rasuah daripada Najib. Perlu diingat, dalam keadaan sekarang, perkara-perkara semacam ini SANGAT MUDAH diterima dan dipercayai oleh rakyat.

Apa kena mengena perkara ini dengan 2 beranak tu? Mudah. Sekiranya 'terbukti' Najib rasuah, Najib akan disiasat oleh SPRM 'yang betul-betul bebas'. Ketika itu mungkin Najib akan dilihat sbagai sangat tidak layak untuk jadi PM. Jadi siapa yang akan jadi PM? 'Maka dengan berat hatinya, pak lah 'terpaksa' meneruskan khidmat sebagai pm'.

Kem Muhyidin akan bergoncang, kem mat taib akan kencang, kem Mukhriz akan goyang, kem khairy akan ganyang.

Jadi, siapa yang sebenarnya akan jatuh? Nizar atau Najib? Adakah ini kemenangan UMNO dan BN? Atau adakah ini kemenangan pak lah dan menantu? Adakah ini satu grand design untuk menjatuhkan Najib?

Yang Benci Khairy

ADI JAGAT PUTRA said...

betul tu bro parpu kari.dalam masa skang ni kita harus menumpukan untuk menguatkan UMNO dan bersatu untuk menepis dakyah pembangkang yang diketuai oleh orang2 yang tak bermoral.bukannya cubaan untuk menjatuhkan pemimpin sendiri.kalau kita suka seseorang pun kita tulis lah kebaikan pemimpinn yang kita dan beri peluang untuk perwakilan menilai dan menentukan.apa pun salam perjuangan untuk bro senapang patah

PEJUANG CYBER said...

Parpu kari, ADI JAGAT PUTRA...

Salah ker kalau kita nak tegur pemimpin yang tak betul... takkan nak anguk-anguk geleng geleng...

Saya tak sanggup melihat Umno dimalukan dan di tertawakan oleh pembangkang... tu lah sebabnya saya bersuara...

Sabtu, 2009 April 11

UCAPAN PENGHARGAAN DARI PERAK KHUSUS BUAT BLOGGER PERJUANG NEGARA.
Assalamualaikum,Salam sejastera kepada semua blogger perjuang negara.Alhamdullialh..syukur ke Hadrat Illahi kerana dengan izin dan limpah kurnia-nya kita telah berjaya mengharungi pahit getir serta susah payah menghadapi Pilihan Raya Kecil P 059 Bukit Gantang dan ianya telah berakhir dengan selamatnya.Mengambil kesempatan ini, saya Sekupangdua dan rakan-rakan di Perak, kami; YB Zainol, Hamdan Taha, Tn. Hj Amiruddin, Tn. Hj Zairun, Sayuti, Ahmad Kamal, Kepala Perang, Afden dan semua blogger-blogger di Perak,MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH DAN PENGHARGAAN KAMI YANG TIDAK TERHINGGA kepada semua blogger perjuang negara terutamanya barisan Blogger Pembela Negara (BPN), Penembak-Tepat, waadat, GOMO, Bomoh, Pisau, GAP, Analisa Ringan, Bro Jinggo, Rajahmas, Mamak Haji, Accordblack, Gotahlantun, Medan Info, Faizalrohban, Senapang Patah, Gavamali, Abemie, Tamin Sari, Ayor Lemuju, pembela wira dan teristimewa buat AbangTuah, Apai, Pisau, Sahabat Gunung, ParpuKari serta himpunan bloggers perak, Doremon, Yeop Perak, Taipingmali, Kuntakinte, Shamuddin Aulfahmi, Barisan KAMI, Meorblack, Kepala Perang, Perak Bangkit, AntiPKR dan lain-lain (yg mana tak tersebut tu harap maaf, terlalu ramai kalau nak disebut semua..tapi percayalah anda juga ternasuk dalam geng wira negara) yang sentiasa gigih berjuang membantu jentera PRK BN di Perak. Read More