Saturday, February 7, 2009

Penghinaan dan cabar maruah Sultan Perak ~ Malaysiakini

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan tindakan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin atau siapa sahaja daripada pakatan pembangkang hendak menyaman Sultan Perak sebagai satu penghinaan kepada Sultan Azlan Shah.

Malah katanya, ia tidak wajar dilakukan sama sekali oleh sesiapa yang menyanjung tinggi sistem Raja Berpelembagaan di negara ini.

''Keputusan yang dibuat oleh Tuanku berdasarkan pengamatan Tuanku bahawa ia menepati Undang-Undang Tubuh Negeri Perak. Jika sekiranya Mohammad Nizar dan pakatan pembangkang nak saman Tuanku, ia mempersoalkan maruah dan imej Tuanku sebagai raja pemerintah," katanya hari Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Nizar dan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang mahu menyaman Sultan Perak kerana melantik ADUN Pangkor, Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Peak yang ke-11 ekoran berlakunya pergolakan politik di negeri Perak.

Sultan Azlan membuat keputusan tersebut kerana tiga ADUN kerajaan campuran sebelum ini iaitu ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi, ADUN Changkat Jering, Osman Jailu dari Parti Keadilan Rfakyat (PKR) dan ADUN Jelapang dari DAP, Hee Yit Fong mengisytihar keluar parti amsing-masing dan menjadi ADUN Bebas yang menyokong Barisan Nasional (BN).

Malah ketiga-tiga mereka telah memberikan pengakuan menyokong kerajaan BN dan calon Menteri Besar yang dikemukakan oleh BN pada satu majlis mengadap Sultan Perak diadakan, Khamis lalu.

Menurut Najib, tindakan pembangkang tersebut jelas mempersoalkan maruah dan imej Sultan Azlan Shah sebagai raja pemerintah yang mempunyai hak membuat tafsiran dari segi perlembagaan berhubung kedudukan seseorang Menteri Besar.

Ditanya perasaannya selepas kejayaan BN menguasai kerajaan negeri, Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional Perak menjelaskan, ia bukan merupakan satu kemenangan peribadi sebaliknya memberi peluang kepada BN untuk berkhidmat kepada rakyat negeri itu.

''Saya anggap ini bukan kemenangan peribadi tapi sebagai satu kemenangan kepada rakyat Perak untuk memulakan satu era baru demi masa depan mereka," katanya di Ipoh sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur selepas menghadiri majlis angkat sumpah Dr. Zambry di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.

Majlis angkat sumpah tersebut memperlihatkan sikap sebenar pembangkang apabila bukan sahaja mempertikaikan keputusan Sultan Perak, malah mereka mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Masjid Ubudiah menyatakan protes mereka dengan membaling batu ke arah kenderaan yang lalu untuk ke Istana.

Banyak kenderaan orang-orang kenamaan termasuk kereta Raja DiHilir Perak mengalami kerosakan ekoran perbuatan melampau para penyokong pembangkang yang jelas mencabar keputusan Sultan Perak melantik Dr. Zambry menggantikan Nizar yang dititahkan meletakkan jawatan sesuai dengan Fasal XVI (6) kerana Nizar tidak lagi mendapat sokongan majoriti Ahli dalam Dewan Undangan Negeri Perak.

Agendadaily

3 comments:

PAPA GOMO said...

JAHANAM LAH PAKATAN RAKYAT...

DERHAKA PADA SULTAN...

MEMBUAT ONAR DENGAN MENDAGANGAN KANAK-KANAK.

KECIL-KECIL TELAH DIAJAR UNTUK MENDERHAKA PADA SULTAN...

NAH UNTUK ANDA KISAH BENAR..
GAMBAR RUSUHAN PAKATAN RAKYAT http://gomo-no1.blogspot.com/2009/02/rusuhan-pakatan-rakyat-di-perak.html

Vesu said...

look what zahid hamidi says here as reported in mstar

KUALA KANGSAR: Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Barisan Nasional mengalualukan wakil rakyat pembangkang berketurunan India di negeri ini menyertai BN untuk memajukan kaum itu.

2 days ago he told reporter ‘ the indian community deserve to be left out in the new exco/ dun for rejecting BN” this racist minister do not deserve support from perakians and all level minded malaysians.

“Pintu BN sentiasa terbuka tetapi itu bukan syarat. Kami tidak memberi syarat dan kami tidak mahu dikenakan syarat (iaitu melantik ke jawatan exco)… tetapi mereka juga mempunyai pertimbangan untuk memajukan kaum mereka dan cara terbaik ialah bersama-sama kami,” katanya.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, ini kerana tidak ada seorang anggota Dewan Undangan Negeri daripada parti MIC, PPP dan IPF yang dipilih oleh rakyat bagi mewakili suara mereka di peringkat berkenaan.

pemerhati sepi said...

KERAJAAN HARAM..
MACAM HARAMNYA BABI DI MELAKA..
JADI UMPAMA ORANG UMNO JUNJUNG BABI DI KEPALA..

TAHNIAH PENGUNDI/PENYOKONG/PENJILAT/PERASUAH/PENYANGAK UMNO/BN PERAK

Sabtu, 2009 April 11

UCAPAN PENGHARGAAN DARI PERAK KHUSUS BUAT BLOGGER PERJUANG NEGARA.
Assalamualaikum,Salam sejastera kepada semua blogger perjuang negara.Alhamdullialh..syukur ke Hadrat Illahi kerana dengan izin dan limpah kurnia-nya kita telah berjaya mengharungi pahit getir serta susah payah menghadapi Pilihan Raya Kecil P 059 Bukit Gantang dan ianya telah berakhir dengan selamatnya.Mengambil kesempatan ini, saya Sekupangdua dan rakan-rakan di Perak, kami; YB Zainol, Hamdan Taha, Tn. Hj Amiruddin, Tn. Hj Zairun, Sayuti, Ahmad Kamal, Kepala Perang, Afden dan semua blogger-blogger di Perak,MENGUCAPKAN JUTAAN TERIMA KASIH DAN PENGHARGAAN KAMI YANG TIDAK TERHINGGA kepada semua blogger perjuang negara terutamanya barisan Blogger Pembela Negara (BPN), Penembak-Tepat, waadat, GOMO, Bomoh, Pisau, GAP, Analisa Ringan, Bro Jinggo, Rajahmas, Mamak Haji, Accordblack, Gotahlantun, Medan Info, Faizalrohban, Senapang Patah, Gavamali, Abemie, Tamin Sari, Ayor Lemuju, pembela wira dan teristimewa buat AbangTuah, Apai, Pisau, Sahabat Gunung, ParpuKari serta himpunan bloggers perak, Doremon, Yeop Perak, Taipingmali, Kuntakinte, Shamuddin Aulfahmi, Barisan KAMI, Meorblack, Kepala Perang, Perak Bangkit, AntiPKR dan lain-lain (yg mana tak tersebut tu harap maaf, terlalu ramai kalau nak disebut semua..tapi percayalah anda juga ternasuk dalam geng wira negara) yang sentiasa gigih berjuang membantu jentera PRK BN di Perak. Read More